Sivut

lauantai 6. toukokuuta 2017

Valeampiaispesät parvekkeelle

Pörrör, ekat keltamustaraitaiset kaverit bongattu, tuli kiire virkata valeampiaispesät parvekkeelle! Meillä on nimittäin ollut melkoisia ongelmia parvekkeen ampiaispesien kanssa tähän muuttaessa ja ollaan nyt vuosien saatossa myrkyttämällä päästy niistä eroon. Ikkunoihin on teetetty hyönteisverkot, joten tuulettaa uskaltaa (eräänä keväänä tosin itse kuningatar pöllähti kylppäriin saunan jostain tuuletusreiästä, ikinä en unohda), mutta parvekkeesta on kuitenkin jäänyt trauma. Niinpä pelaan varman päälle ja virkkasin irtovalepesät molempiin nurkkiin, niiden kun uskotaan ehkäisevän ampiaisten pesän rakennusta. Ampparit kun sitten luulevat, että paikka on jo varattu ja siirtyvät mahdollisesti naapurin parvekkeelle. Mun on pitänyt tehdä näin jo aiempinakin vuosina, mutta aina herännyt asiaan liian myöhään. Mutta nyt kuulkaas on!


Googlettelin asiaa ja monet ovat virkanneet jotain todella isojakin palluroita, itse tein about sen kokoisina, mitä olen aitojakin pesiä parvekkeellamme nähnyt. Ihan vaan harmaata seiskaveikkaa ja omasta päästä soveltaen. Virkkasin vain silmukoiden takareunoista (kuten Uutistoimisto Anselmi -blogissa olin bongannut), jolloin niistä tuli omaan silmääni kivemman näköisiä. Täytteenä on sanomalehtipaperia.



Toivon mukaan toimivat!

12 kommenttia:

  1. Voivatko toimia? Minä voisin virkata noita joka nurkalle, kun täällä metsässä asutaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotkut väittää, että toimii, asiantuntijat tuskin uskoo, tai en minä tiedä, mutta ei näistä varmaan haittaakaan ole. On viime vuosina näistä kyllä ollut paljon puhetta että toimisivat.

      Poista
  2. Mun pitää myös kokeilla, voi ne vaikka toimiakin. Niihin voisi käyttää vanhat harmaat sukanvarret joista terät on kuluneet puhki...

    Tuosta virkkauksesta, mielestäni mulle opetettiin pienenä nimenomaan virkkaamaan silmukan takareunasta. Nyt kun olen tehnyt koreja ja kirjovirkkausta mulle on ollut ihan uusi asia että pitääkin ottaa silmukan molemmat reunat. Ehkä ei ole oikeaa tai väärää tapaa vaan kummallakin on paikkansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paikkansa molemmille varmasti :) Joissain tapauksissahan nimenomaan pitää virkata vain etu- tai takareunasta, mä otan molemmat, jos ei ohjeessa erikseen käsketä ottaan vain toista. Ja kirjovirkkausta teen vain etureunasta, muuten menee kuviot vinoon.

      Poista
  3. Voi kuinka söpöt! :D Meillä on ollut vuosia iso valepesä (ostettu, ei todellakaan noin söpö), mutta kyllä on toiminut! Ei ole amppareita terassilla kiehnaamassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että on toiminut! Toivottavasti nämä minun eivät ole liian pieniä.

      Poista
  4. Zzzz...jos olisin ampiainen, niin...zzzz.... ryötti, lentäisin muualle! Varattu!

    VastaaPoista
  5. Meillä on aina terassilla kahteen paikkaan pörriäiset tehneet pesän ja viime kesänä virkkasin tuollaiset pesät, ja saatiin olla ihan rauhassa, ei näkynyt pörriäisiä, eli meillä ainakin toimi.👍

    VastaaPoista
  6. Jos mä olisin ampiainen, muuttaisin tuohon pesään. Näyttää niin mukavalta, hienolta ja kodikkaalta.
    Saattaisin ajatella, että ennen ne ihmiset teki pönttöjä linnuille, nyt ne ymmärtää jo meidän pienempienkin siivekkäiden tarpeita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta nykyäänhän on paljon niitä semmosia ötökkähotelleja, näyttää kyllä aivan erilaiselta kuin tämä, mutta kyllä pikkusiivekkäitäkin ajatellaan :) Itse en kyllä missään nimessä tekisi ötökkähotellia parvekkeelleni :D Ja onneksi näissä on sanomalehteä sisällä, joten kovin isoa yhteiskuntaa sinne ei onneksi mahdu majottaan, vaikka saattaahan sinne joku öttiäinen mennä talvehtimaan syksyllä, ei tiedä.

      Poista