Sivut

lauantai 7. syyskuuta 2013

Kohta lyö kipinää neuloessa, vältettävä keinokuituja syttymisvaaran vuoksi

Tänään päättelyä vaille valmiiksi saatettu pitkäaikaisempi neuleprojekti on aiheuttanut suurta fyysistä tuskaa. Neulominen on sattunut sormiin valtavasti, välillä on tuntunut että puikon sijaan käsissäni olisivat parsinneulat. Luulin että olen jotenkin yliherkistynyt liiallisesta neulomisesta ja ajattelin että on pakko pitää vähän taukoa mutta sitten tajusin sen! Mun puikot ovat kuluneet päistä aivan helkkarin teräviksi! Tai oikeastaan tylpiksi joissa on yksi tajuttoman terävä kohta reunassa. Olenko oikeasti neulonut niin että metallipuikkoni ovat hioutuneet pistimiksi? En tiedä mutta nuo puikot heitin nyt hevon helvettiin. Puiset ja muoviset katkeavat mutta ei metallikaan mun käytössä näytä olevan ikuista.

Hirveän hankala kuvata kun ei osaa mutta tässä nyt kuitenkin ylemmässä kuvassa nuo tuskaa aiheuttavat sormenpäihin syöpyvät tappopuikot ja alempana ns normaalit joilla pystyn ihan hyvin neulomaan ilman minkäänlaisia tunteita siitä että täytyisi pitää taukoa ennen kuin sormenpäät on vereslihalla.

Ihan paska kuva tuo ensimmäinen mutta ehkä sanat kertovat nyt enemmän kuin kuva, taatusti en kaiva puikkoja takas roskiksesta uutta kuvaa varten etten vaan jossain mielenhäiriössä päätä vielä säilyttää niitä (roskiin heittäminen kun on aina sydäntä särkevää).



Turha antaa suosituksia, mä en tähän konkurssiin maksa mitään 12 euroa yhdestä pyöröpuikosta.

25 kommenttia:

  1. Auts! Vaikka salaisesti olen jollain kierolla tavalla pikkasen kateellinen. Olisipa minulla aikaa neuloa niin paljon, että saisin sormet verille..

    VastaaPoista
  2. Niitä sais varmaan hiekkapaperin avulla hiottua takaisin pyöreämmiksi ja jos ei onnistu, niin menettää vaan hiekkapaperin hinnan eli about euron. Ihanalta näyttää sun projekti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei metallia saa hiottua hiekkapaperilla, metalliviila pitäisi olla eikä silläkään varmasti sais noin pikkutarkasti ja sit taas viila maksais varmaan enempi kuin ne uudet puikot ;)

      Poista
  3. Mulla oli jossain vaiheessa vähän samanlaista ongelmaa, olenkin yrittänyt muuttaa neulomistekniikkaani sellaiseksi, etten hankaisi sormia niin kovin.

    Virkkauksen ja neulomisen välillä vuorottelu toimii myös hyvin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei mulla muut puikot aiheuta ongelmaa :) ENkä edes osaa arvioida kuinka vanhat nuo puikot olivat että kuinka hitosti niillä on neulottu ennen kuin kuluivat puhki, pitkällä aikavälillähän se on tapahtunut, nyt vaan kuluneet niin että ruvennut aiheuttaan tuskaa neulojalle, samalla tavoin ne satuttaisi taas vaikka välillä virkkaisikin koska ovat tuollaisiksi tosiaan hioutuneet.

      Poista
  4. Mä niin odotan että esittelet tuon valmiin työn! Onko mahdollisesti jo vilahtanut aijemmin? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole hirveesti tainnut vilahdella, lahja kun on. Heti esitellen kun saan noi kymmenet ja kymmenet langanpäät pääteltyä :D

      Poista
  5. Oletpas tosiaan ollut ahkera! Kyllä puikkoja joutuu aika ajoin uusimaan, mutta ei ole vielä ikiliikkujaa keksitty:) Eikä taida niin hienoa hiontaa kotona saada aijalliseksi, ettei jäisi karheaa jälkeä ohuen langan tarttua. Herra isä, eihän miesväkikään enää edes sahaa terota, vaan ostaa uuden tylsyneen tilalle ja luulisi sahan maksavan puikkoja enempi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kans usko että kotikonstein saa hiottua varsinkaan kun ei ole millään tavoin tuommoisia hommia koskaan harrastanut, roskiin vaan! Eihän nuo tavalliset puikot paljoa maksakaan, järkytyin vaan kun katoin bambuisia pyöröjä tilalle että tsiisus mikä hinta ja sitten niistäkin on tosi nopeesti kärjet poikki kuitenkin.

      Poista
  6. No hui kamala, onhan nuo vanhat puikot terävän näköiset! Kun metalliset menee sun himoneulonnasta (josta nostan hattua!) tuollaiseksi, voin kuvitella, minkänäköiset puiset/bambuiset on sulla aika pian ;)

    Hyvä, että sormet säästyy nyt kun vaihdoit puikot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo ne bambupuikot on ihan leluja :D Harmittaa kun en aiemmin tajunnut että sormiin sattumisen vika on puikoissa eikä mun neulomistahdissa!

      Poista
  7. Mistä tunnet sä... tosineulojan? :D (Sillä mistätunnetsäystävän-sävelellä).

    VastaaPoista
  8. Mä oon tehnyt sellasen havainnon, että aivan uudenkarheat puikotkaan eivät sormille ole ne kaikkein parhaat. Kärjet on jotenkin kovin terävät, ja puikossa tuntuu olevan sellanen karheahko kerros päällä, joka vaikeuttaa aika paljon puikon siirtelyä silmukkarivin sisässä. Että kun esim. sukkia neuloessa täytyy siirtää sitä puikkoa toiseen päähän, niin sitä teräväkärkistä puikkoa saa ihan tosissaan survoa, ja se sattuu! Mun havaintojen mukaan noin yhden sukan jälkeen puikot kuitenkin "kuluvat" sellaisiksi sopiviksi ja mukaviksi. Mutta näköjään sitäkään iloa ei ikuisesti kestä, huh, tohon taitaa vielä hetki olla matkaa, että mun käytössä puikot noin kuluis! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en tosiaan osaa yhtään arvioida että kuinka vanhat noi mun puikot on tai siis että kuinka monta isoa projektia olen niillä neulonut mutta todennäköisesti aika monta! Silti jotenkin tuntuu tosi tympeeltä että kuluvat tuolla tavoin käyttökelvottomiksi :(

      Poista
  9. Mulle on kans muutaman puikon kanssa käynyt noin. En tiedä mistä johtuu sitten koska mulla on useampia samannumeroisia puikkoja ja otan sieltä nipusta randomisti kaksi, en siis neulo aina samalla parilla.Voisko olla jonkinlainen viimeistelyvirhe tms, en tiiä. Inha niillä on neuloa, iskin kukkapurkkiin tukikepiksi :) Terkuin Teija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hitsi, tostahan ois tosiaan saanu hyvän tukikepin kun vielä pitkä pyöröpuikko oli kyseessä, olisi saanut käppyrän jukkapalmulle kiepautettua pari kertaa vaijerin ympäri ja puikot multaan!

      Poista
  10. Voi hitsit ja auts! Kunnioitettavaa puikkojen käyttöä.

    Mä olen koukuttanut itseni koivuisiin ja ruusupuisiin puikkoihin niiden rakastatettavan pintakitkan vuoksi, mutta hinnat on törkeitä. Ja niihin tulee heti jäljet, kun lapset pureskelee niitä. Ja ne menee poikki. Ja mä olen fiilistelijä-harrastelija-neuloja, kaukana HC-sarjalaisista :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ne hinnat on järkyttäviä, varsinkin kun ne menee niin nopeasti sitten poikkikin :/

      Poista
  11. Kyllä neulomisen pitää tuntua nautinnolliselta kuin kärsiä terävistä puikoista ja jäykistä kaapeleista.
    Uskallan suositella pyöröpuikkoja sinulle ja ne maksavat alle 12 euroa.

    Koska puisia puikkoja on katkennut, niin KnitPro on tehnyt Nova Metal-pyöröpuikkoja ja viimeisimpänä tuli markkinoille "Karbonz-hiilikuitupyöröpuikot". Noita Karbonz-puikoista ei ole kokemusta, mutta aion hankkia sellaiset kiinteät pyöröpuikot ja ne maksavat vain 10,50 euroa.
    Oikein nautin neulomisesta Nova Metal-pyöröpuikkojen kun kaapelikin on kuin pehmeä lakritsanauha.

    http://www.lankaidea.fi/product_catalog.php?c=46&page=4

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikein nautin neulomisesta Nova Metal-pyöröpuikkojen KANSSA kun kaapelikin on kuin pehmeä lakritsanauha.

      Poista
  12. Moikka.
    Oon joskus hionu mun puikkoja, kuten yllä ehdotettiin, mutta tosiaan pienen pienellä metalli viilalla. Niin ja kun se aluksi usein tuntuu kans teräviltä, niin han kynsiviilalla saa sitä pinnotetta pois :D Mulla bambu puikot kestää ihan hyvin ja niitähän viilaa kanssa kynsiviilallakin tarvittaessa.. Oikein tee-se-itse, mutta toimii.
    -Laura

    VastaaPoista
  13. Addin ja Dropsin metalliset puikot on hyviä ja hintalaatusuhde on paras.

    VastaaPoista