Sivut

tiistai 6. joulukuuta 2016

6

Itsenäisyyspäivä. Olen pantannut tätä aihetta tätä päivää varten jo pitkään. Eli villasukkakeräys juhlavuotena syntyville -kampanja. Facebookissa siis on ryhmä tuolla nimellä ja siellä on tarkoituksena neuloa sinivalkoiset villasukat kaikille ensi vuonna (eli Suomi 100 v -vuonna) syntyville vauvoille. Ajatus kuulosti heti tosi kivalta ja pienen pieniä sukkia on ihana tehdä ja ideoida, tässä kun on täysin vapaat kädet, kunhan ne ovat sukat, sinivalkoiset, ja vastasyntyneen kokoa. Sivuston tiedostoissa on listattu keräyspisteet joihin sukkia voi viedä, sekä postiosoitteita, joihin voi lähettää. Sieltä löytyy myös aivan kaikki muutkin ohjeet ja tarvittava tieto esimerkiksi eläintalouksissa neuloville.


Ihan ensin ajattelin, että neulon viidet sukat. Ostin yhden 50 gramman kerän Gjestalin Maijaa ja käytin valmiiksi löytyvää valkoista Nallea. Ja vielä vaaleansinisen Maijan jämät.

Neuloin ihanat valepalmikkovartiset valkoiset sukat sinisellä rusetilla ja muutamat broken seed stitch -sukat ja parit muutkin. Vein sukat keräyspisteeseen ja olin tyytyväinen. Ainakin useamman viikon.



Sitten alkoi näkyvä uutisvirrassa huolestuttavia viestejä, että vuosi lähenee loppua eikä vielä olla saatu kerättyä edes tammikuun tarpeiksi sukkia. Kaivoin äkkiä lisää sinivalkoisia jämiä ja neuloin muutamat todella söpöt merinovillasukat.


Ja koska mulla oli vielä ideoita, kaivoin esiin sinistä ja valkoista myös seiskaveikkalaatikosta.



Lähetin kasan Kemiin, koska siellä ei ollut vielä ensimmäistäkään sukkaparia rekisteröitynä. Olin tyytyväinen. Ainakin pari päivää.


Sitten kävi ilmi että itse asiassa Pääkaupunkiseudullakaan ei ole vielä kuin muutaman ensimmäisen viikon tarve ja taas mentiin. Ostin tällä kertaa Novitan Nalle Gardenia ja neuloin siitä kasan putkisukkia (ovat kuulemma hyviä!). Niitä en enää jaksanut kuvata, koska tähän tuli jo muutenkin ihan liikaa kuvia. Mutta ohjeesta poiketen tein kierteet toisessa sukassa eri suuntaan kuin toisessa.


Mutta, pointti tuli ehkä selväksi, eli sinivalkoisia vauvasukkia kaivataan kipeästi. Minä tosin uskon ja toivon, että ihmisillä on satoja sukkia vielä jemmassa kotonaan ja kun he heräävät ajatukseen viedä ne keräyspisteisiin, pompsahtaa saldot kertalaakista suuremmiksi. Toivon. Sillä on tämä sen verran kiva juttu kuitenkin, että olisi kiva jos toteutuu! Speksit tosiaan löytyvät julkisesta FB-ryhmästä. Siellä myös valtavasti kuvia inspiraatioksi. Ja keräysvastaavien päivittämä taulukko sukkakertymän tilanteesta. Onneksi todella monet paikallislehdetkin ovat tästä viime aikoina kirjoittaneet, joten eiköhän se tästä. Linnanjuhlia katsoessa muuten ehtii oikein hyvin neuloon yhden parin vastasyntyneen sukkia, ellei enemmänkin. Ihan vain vinkiksi.

28 kommenttia:

  1. Noin paljon pieniä ihanuuksia! :)

    VastaaPoista
  2. Kuvia ei missään tapauksessa ole liikaa. Kaikista sukista vain kuvat kehiin niin me muut saadaan ottaa mallia. Minulla vasta neljät "yksinkertaiset" raitasukat valmiina. Illalla voisin todellakin tehdä telkkaria katsellessa yhdet lisää. Ja lupaan toimittaa ne suoraan keräykseen enkä jemmaa niitä kotona.

    Terveisin Rva Koukkusormi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ajattelin tehdä raitasukkia kans, niitä on mukava neuloa :)

      Poista
  3. Kyllä olet ollut ahkera! Mä en enää osaa tehdä sukkia, joten mun panos tähän keräykseen on nolla. Valitettavasti. Mutta ajatus on hieno ja kannatettava.

    VastaaPoista
  4. Ihania sukkia olet väsännyt. Vein itse juur eilen 10 paria Soukan Menitaan :)

    VastaaPoista
  5. Ihania sukkia! Mä olen osallistumassa, mutta alotan vasta joululahjaneuleiden valmistuttua. Toivottavasti monella muulla on samanlainen tilanne ja sukkia tulee runsaasti tammikuussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mä luulen, että aika monilla on juurikin tuo tilanne, että joululahjaneuleet ensin :)

      Poista
  6. Hyvää Itsenäisyyspäivää - hieno kirjoitus ja ennenkaikkea teko! Sukista on tosiaan vielä huutava pula, innostetaan ja pidetään asiaa esillä. Meillä on torstaina 8.12. Neulemiitti tällä teemalla - tervetuloa.

    VastaaPoista
  7. Miten helluisia sukkia!
    Kiitos tästä infosta,tuli olo että tähän täytyy itsekin osallistua :)
    Jonna

    VastaaPoista
  8. Voi miten söpöt nuo rusettisukat!

    VastaaPoista
  9. Ihana projekti ja niin söpöjä sukkia tuloksena! :)

    VastaaPoista
  10. Kauniita sukkia! Aikeena on osallistua ainakin muutamalla parilla, kunhan saan joululahjaneulomukset pois alta. Taidan ottaa mallia näistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin varmasti joulun jälkeen syntyy vielä useampi sukka :) Nyt tosiaan vähän kiirettä puikoilla.

      Poista
  11. Ihania sukkia ja ihana ajatus ♥ Mä haluaisin kans osallistua tähän, mutta en osaa neuloa sukkia. Ostin tosin kässämessuilta jo sukkapuikot eli eli... tarskohan sitä alkaa opetteleen =) Mut hei! Putkisukissahan ei ole oletettavasti kantapäätä? Sellaisia mä osaisin varmaan tehdä =) Jee!

    VastaaPoista
  12. Ihania sukkia ❤ Minäkin juuri luin että Kuopiossa on vasta 20 paria sukkia...mulla on sen verran neulottuna eli määrä tuplaantuu kunhan lähipäivinä saan aikaseksi viedä nuo keräyspisteeseen. Ja olen varma että lisääkin neulon joulun jälkeen. On noita pieniä niin kiva neuloa aina välityönä ☺

    VastaaPoista
  13. Ihania sukkia, muutakin kuin pelkkää junasukkaa! Oot kyllä ollut reipas! Ja nuo ruutuiset ihanuudet <3 mulla lähtee puikoille heti tuommoiset kunhan saan viimeset joululahjasukat valmiiksi... Ja kai myös tummansininen käy? Sitä löytyis valmiiksi jämäkorista...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä en kestä enää tehdä niitä junasukkia, ne on niin hitaita neuloa! Paljon kivempi tehdä erilaisia, pysyy mieli virkeenä :D Tummansininen käy myös!

      Poista