Sivut

sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Saako sitä sanoa edes ääneen, jos ei rakastunutkaan Tukuwool Sockiin

Oli ajatuksena tehdä kässämessujen ykköslangasta, Tukuwool Sockista, sukat, mutta päädyin lopulta peruslapasiin, koska halusin kokeilla intialaista peukalokiilaa. Peukaloon rakastuin samantien! Ihan oikeasti hei, miksi en ole tehnyt aiemmin? Miksi tämä ei ole se peukalo, mikä opetetaan koulussa? Kamoon!!! Aivan älyttömän helppo ja istuu hyvin! Mutta tuo lanka sitten. En nyt ihan ymmärrä, että miksi tähänkin piti niin hurahtaa. En minä ole ihminen, joka tykkää siitä että lanka on rouheata. Epätasaista, rehellistä, rouheta, karkeaa. En. Värit ovat kieltämättä upeat, mutta enhän minä oikeasti tuollaisia  normaalisti käytä. Miksi minä, jonka kädet ovat niin kuivat, että jäävät mikrokuiturättiin kiinni, haluan varta vasten neuloa jotain vyyhdiltä, jonka keriminen jo tekee pahaa kun on niin karheata. Ei tätä varmaan saisi sanoa edes ääneen, mutta meikäläisen osalta ei jatkoon. Kiva lanka, mutta ei tarpeeksi ihana.




Todella kauniit lapaset näistä kuitenkin tuli. Käyttökokemusta ei ole vielä kertynyt, mutta olen kuullut että nämä tiivistyisivät käytössä. Sehän on lapasissa ainoastaan hyvä asia. Ei nämä kädessä karhealta tunnu ja ainahan voi laittaa toiset lapaset alle, käteni palelevat kuitenkin.

Lanka: Tukuwool Sock
Puikot: 3 mm
Ohje: Peruslapaset, intialaisen peukalokiilan katsoin Novitan vanhasta lapaslehdestä, mutta löytyy aivan varmasti googlettamallakin.
Koko: lapio
Menekki: 64 g

45 kommenttia:

  1. Säästit miulta juuri selvää rahaa :D Tänks! Jos sormissa on tosiaan neulomiskovettumat joihin pehmeäkin lanka takertuu, niin hittoako sitä karheaa niihin tunkee. On harvinaisen epämiellyttävä fiilis se, kun lanka jää kiinni ihoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! :D Vaikka kyllä mäkin sen tietenkin etukäteen tiesin että on karheeta, se ei tullut mitenkään yllätyksenä. Se tuli, että miksi piti taas lähteä hypetykseen mukaan, vaikka selvästi kyseessä tuote, joka ei ole mulle tyypillinen.

      Poista
  2. Saa sanoa!! Sukkaversiota en oo kokeillut eikä mun varmaan kannatakaan, kun jo sen perus Tukuwoolin rouheus vei melkeen vuodeksi neulomisen ilon. Oon aika perfektionisti oman käsialan tasasuuden kanssa ja Tukuwoolilla en saanu semmosta aikaan mitä oisin halunnut. Mutta ne värit! Täytyy tyytyä vaan muihin ehkä siltikin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tuolla ei saa kovin tasaista jälkeä kun paksuusvaihtelua on niin paljon. Siksi valitsinkin ihan vain perussileetä neuletta, enkä mitään pitsiä tai kirjoneuletta.

      Poista
  3. Tuota peukkua mun on kyllä kokeiltava! :)

    VastaaPoista
  4. Hei hienoa että kirjoitit aiheesta juuri nyt! Eilen googletin lankakauppoja ja kattelin tätä lankaa kaikilta sivuilta ja etsin kuvaus-teksteistä mainintaa onko pehmeää ja ihanaa vai karheaa. Vyyhdin ulkonäön perusteella ajattelin että on varmaan muuten pehmeää etenkin kun kaikki siitä jotain tekevät. Nyt tiedän miksi kuvaus pehmeästä hienosta langasta puuttui ja säästyn tilaamiselta!:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tiestin jo valmiiksi että on karheaa, ostin silti, koska kuvittelin että minäkin haluan rehellisen rouheeta villaa. Haha, väärässä olin :D

      Poista
  5. Joo ei mitään rouheeta ja epätasaista mullekaan:-C

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan kivat lapaset niistä kuitenkin saa :D Mutta joo, en taida ostaa jatkossa.

      Poista
  6. Olen kanssasi samaa mieltä ,neuloin sukat tukuwoolista enkä tykännyt ,todella karkeat neuloa.
    Lapaset on kauniit just noiden värien takia ja tuo peukalo on tosi hyvä ,olen tehnyt itsekkin.
    T:Tytti

    VastaaPoista
  7. Minustakin tuo intialainen peukalokiila on ihan paras! Tukuwoolista sen sijaan ei ole kokemusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että tän peukalokiilan ansiosta saatan alkaa tekeen lapasia vähän useamminkin :)

      Poista
  8. Rouheille langoille on oma paikkansa maailmassa, mutta ei niitä kaikkien tarvitse julistaa rakastavansa 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, paikkansa niillekin on, mutta ei mun lankavarastossa :D Olen siis kuitenkin aidosti sitä mieltä että hieno lanka kyseessä ja mahtavaa, että sitä tehdään, mutta ei mun juttu.

      Poista
  9. Ihana väri ja tuo peukalo pitää myös itse kokeilla :) tuntuu kyllä ettei Suomessa saa sanoa vastaan, etenkään Novitan langoista. Monesti miettinyt miksei saa sanoa rehellisesti puhua. Toki mieltymykset ovat erilaiset, mutta näin atooppisestaihosta kärsivänä karhean langan käsittely on tuskaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Novitassa on se ikävä puoli, kun taso on laskenut kovasti :( Mutta mä kyllä tykkään niistäkin, siis perus Nallesta ja 7 veljeksestä :)

      Poista
  10. Toki mielellään suosii suomalaista, ostaa kotimaista, mutta sanoit myös omat epäilykseni ääneen. Valitettavasti. Toivottavasti ei ole kananlento tämä Tukuwoolin jatkostoori.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän tällä vahva fanijoukkonsa on, uskon että ihan menestyy :) Mielellään joo suosii kotimaista, mutta lankojen suhteen se on kyllä aika toivotonta :D No, toki osa Novitoista kehrätään Suomessa.

      Poista
    2. Eikö kaikkia Novitan lankoja edes kehrätä Suomessa? Ei, eipä kehrätä. Novitan sivulla puhutaan laveasti, että suurimmalla osalla on avainlippumerkki. Kuluttaja sitten assosioi kaiken novitan tulleen Korialta, mutta metsäänpä menee. Novitalla olisi varaa panostaa myös laatuun, kunnolla. On sillä sen verran hyllytilaa ihan joka pikkuputiikissa.

      Poista
    3. Juu ei. Jos vyötteessä ei ole avainlippulogoa, niin sitä ei ole Suomessa tehty. Eipä sitä oikein minkään firman suhteen voi enää pelkkään mielikuvaan luottaa kotimaisuuden suhteen, valitettavasti :(

      Poista
    4. Pienten yritysten langat voivat olla Suomessa tehtyjä ilman avainlippujakin. Lipunkäyttöoikeus pitää anoa ja maksaa langalle ja muillekin kotimaisille tuotteille.
      M#

      Poista
    5. Tottakai! Mutta Novita käyttää avainlippua joten heidän langoistaan voi kotimaisuuden tarkistaa siitä. Suomessa ei ihan hirveästi kaiketi valmisteta lankoja joita voisi vahingossa ulkomaiseksi luulla, vaikka avainlippua ei olisikaan. Eihän tukuwoolissakaan esimerkiksi ole. Mutta jos puhutaan markettien jokapäiväisistä ostoksista, kuten ihan normaalista vessapaperista, on avainlippulogo mulle se, mitä
      etsin.

      Poista
    6. Oon ollu paikalla, kun Novitan edustaja on ollu lankakaupassa ja kuunnellu sivukorvalla, kun edustaja ja kaupan omistaja on käyny keskustelua Novitan langoista. Edustaja rehellisesti myönsi, että he ostaa villat englannista ja sitten kehrää ne suomessa. Kaupan omistaja sitten kysyi, että luulisi sieltä tulevan laadukasta villaa, että miksi lanka ei ole tasalaatuista ja hetken tivaamisen jälkeen, edustaja myönsi etteivät he osta, kuin kakkoslaatuista eivätkä ollenkaa sitä parasta laatua!!

      Kyllä meinasin perseelleni lentää, kun kuuntelin!!

      Poista
  11. Rohkeaa! :D Minä tykkäsin kyllä siitä ihan perus Tukuwoolista. Sukkalankaa en ole kokeillut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika lailla varmaan saman tuntuuta taitaa tämä sukkaversiokin olla, vähän vain paksumpaa :)

      Poista
  12. Millä perusteella ajattelit, että olis messujen ykköslanka? Hoida muuten ihmeessä käsiä, jos tarttuu Tuku-lankaan niin varmasti muihinkin.

    Oliko sulla ennestään kokemusta tämän tyyppisistä karstalangoista?

    Pirtin Kehräämön ym. karstalangoista toiset tykkää, toiset taas ei. Tukun sukkalankaa en ole kokeillut, Tukua kyllä, jonka turhan tiukka kierre osaltaan tekee siitä kovan tuntuista. Esim. Pirtin omat langat ovat erilaisia tässä suhteessa, tuntuma on parempi. Toisaalta jos karstalanka ei miellytä, Pirtiltä löytyy kampalankojakin. Tukuwool yksistään ei anna oikeaa kuvaa, on muitakin.

    Pesitkö tai kastelitko valmiin neuleen? Karstalanka varsinkin asettuu vasta kastelun/pesun jälkeen ja tuntuma paranee.

    Muuten, nailonlisä villalangassa tekee siitä vähemmän lämpimän. Sukkalangoissa on kestävyyden takia nailonia. Lapasiin kannattaisi käyttää ennemmin täyttä villaa. Karstalanka sinänsä on ilmava, sikäli lämmin ja hengittävä, ja karstalankasukat ne vasta ovatkin mukavat jalassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sillä perusteella ajattelin, kun about ihan kaikki tuntemani neulojat aikoivat sitä messuilta itselleen ostaa. Tiedän, todella suppea otanta, pahoittelen.

      Hoidan kyllä käsiäni, kiitos huolenpidosta. Kotiäitinä pesen käsiäni jatkuvasti, töissä ollessa vielä useammin ja pakkanen kuivattaa. Rasvaan minkä kerkeän.

      Ei ole ennestään kokemusta karstalangoista, enkä usko että on ihan heti tulossakaan, neulon mieluummin pehmeitä lankoja. Messuilla Pirtin kehräämön osastolla mua alkoi aivastuttaan, joten jätän senkin vuoksi mieluiten välistä.

      Olen kastellut valmiin neuleen. Ja kuten jo mainitsin, lapaset eivät tunnu käteen liian karheilta käytettäviksi vaikka niitä oli inhottava neuloa ja keriä.

      Ostin sukkalangan sukkalangaksi ja päätin vasta myöhemmin tehdä siitä lapaset. Arvostan kuitenkin lapasissakin kestävyyttä, joten en näe mitään syytä, miksi en olisi voinut tästä langasta lapasia tehdä. Aikuisena ihmisenä osaan ja tiedän pukea riittävän lämpöiset käsineet sään mukaan. Ja jos en osaa, se ei ole langan vika.

      Poista
    2. Mulle kävi vähän kuin sullekin, Terhi, eli lähdin hypetykseen mukaan.
      Olen ennen tehnyt karstalangoista, mutta mikään ei ollut tekotuntumaltaan ihan näin karheaa. Tein ihan siitä perus-tukusta neuletakin, ja se tekeminen oli kyllä työn ja tuskan takana.
      Koko tekele meinasi jäädä pingottamatta, kun tuntuma oli niin ikävä. eulojakamun kehotuksesta liotin kuitenkin valmista neuletakkia yön yli ennen pingottamista, ja se teki neuleelle ihmeitä! Valmiista tuli tuntumaltaan tosi ihana ja laskeutuva, eikä kutita herkkäihoista. Mutta se tekeminen, ai että...
      En usko että edes ihana lopputulos saa minuakaan tarttumaan lankaan uudestaan. Oli se tekeminen vaan aikamoista takimista.

      Poista
  13. Siis tätä peukalokiilaa mun pitää kokeilla! Oon neulonu lapaset ehkä 20 vuotta sitten, mut heti kun saan oikeen kokoset puikot irti sukista niin nämä lähtee kokeiluun! Mulla on sama ongelma karheiden lankojen neulomisessa. Muuten kyllä miellyttää rouheat langat varsinkin sukissa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lapasten neulominen mullistui ainakin mun kohdalla tän peukalokiilan myötä! :D

      Poista
  14. Niin, oonko kysynyt jo enkä halua häiritä, mutta pystytkö sanomaan suoralta kädeltä tuon paksuiselle langalle silmukkamääriä intialaista peukaloa ajatellen? Oon löytänyt novitalta vain seiskaveikan paksuudelle ohjeen. Ja noitten lapasten väri on jotenkin lumoava, mitä pitempään niitä kahtelee. Sikäli lanka alkaa puhutella ^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En osaa nyt valitettavasti sanoa :/ Tein itse samoilla silmukoilla millä olisin lapaset muutenkin tehnyt ja sovelsin sit vaan ohjeesta silmukkamäärät kiilaa varten. Aika hatusta heitin silmukkamäärät, mutta mallitilkullahan siitä selviää, jos haluaa täsmällinen olla :)

      Värit näissä Tukuwooleissa ovat kyllä mahtavat!

      Poista
    2. Mä oon käyttänyt intialaiseen peukalokiilaan suhdetta 2/3 kahden puikon (eli kämmenpuolen) silmukoista. Ainakin noin suunnilleen.

      Poista
  15. Oman mielipiteensä saa aina sanoa. Meitä on varmaan niin moneksi lankojen suhteen, toiset hakee juuri sitä rouheutta ja toiset rakastaa pehmeää. Itse olen myös pehmeämpien lankojen ystävä, ja tuota samaa uutuutta hypistelin messuilla. Hypistelytuntuma oli kuitenkin minulle jo sellainen, että jätin langan muille. Lapasista tuli silti kivan näköiset, ja intialainen peukalokiila täytyy laittaa kokeiluun. Sitä ovat monet kehuneet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulin tykkäävääni rouheudesta, koska kaikki muutkin hypetti lankaa :D Niin sitä helposti sokaistuu sille, mistä itse oikeasti tykkää. Ja mä tykkää pehmeemmästä vaikka toisaalta kyllä pystyn ihan hyvin pitään paljaissa jaloissa karheitakin sukkia.

      Poista
  16. Mä kiiruhdin ostamaan Tukuwoolia, kun sen valmistuksen piti loppua. Halusin tottakai kokeilla. Viikon sisään, ellei jopa seuraavana päivänä, tuli tieto, että valmistus jatkuukin. Ostin vielä omaan silmäni rumaa väriä. Sellasta utuista roosaa tai mikskälie sitä sitten kutsuisi. Kaveriksi kävin nappaamassa tummansinistä ja Mesa siitä pitäisi tulla. En oikein tiedä rakastanko kyseistä tekelettä vai inhoanko yli kaiken! Se selvinnee, kun se lopulta valmistuu ja näkee jääkö se kaapin perukoille vai meneekö käyttöön :D

    Oman mielipiteen saa joka tapauksessa sanoa! Kaikki ei pidä kaikesta eikä pidäkään! Enemmän saisi olla bloggaajia, jotka reilusti kertoo ettei jostain pidä!

    VastaaPoista
  17. Saa sanoa. Hyvä tietää Tukuwoolin sukkalangasta, kun neulon paljon sukkia ja olen kokeillut vain sitä toista Tukuwool-lankaa. Intialainen peukalo on paras enkä vieläkään ymmärrä, miksen käytä sitä aina kun teen lapasia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en ole sitä ns tavallista Tukuwoolia kokeillut, ei oikein ole käyttökohteita sellaiselle mulla.

      Poista
  18. Tietysti saa sanoa mielipiteensä. JOs ei tykkää langasta niin ei tykkää. THats it. Kunhan ei pa***ksi hauku kun siinä ei silleen vikaa ole. Lankoja on joka makuun ja tarpeeseen, ei kaikkien tarvii yhdestä ja samasta tykätä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, no mutta jos se olisi mun mielestä paska, niin kyllä mä paskaksi haukkuisin :D Mutta hyvää lankaahan se on, minä en vaan tykännyt.

      Poista
  19. Eilen juuri kokeilin intialaista peukaloa ja se on todellakin ihan paras. Nyt olisi nenän edessä kerä Tukuwool sukkalankaa josta ajattelin juurikin kokeilla peruslapasta intialaisella peukalolla mutta aloin ensin googlaamaan millaisia lapasia muut on tehnyt. Tavallaan tykkään siitä rouheudesta mutta kohtapa sen nään millainen kokemus mulle tulee 😃 Olen ihan superherkkä kutiamaan ja monet babymerinotkin kutittaa etenkin kaulalla ja otsalla. Monet sanoo että karheudestaan huolimatta Tukuwool ei kutittaisi... ja kädet ei onneksi niin kutiava paikka olekaan. Mielenkiintoista lukea erilaisia kokemuksia 😃
    Eiliset lapaset tei Rowanin baby merino silkistä (ja juu, se kutitti kaulalla kun koitin kauluria tehdä) ja Lankamaailman ohjeella jossa puikolla on 11 silmukkaa. Tuli melko reilut lapaset 3,5 puikoilla joten nyt nämä Tukuwoolit teen kolmosen puikoilla että tulis vähän napakammat.

    VastaaPoista
  20. Tää oli hyvä tieto. Kiinnostaisi tehdä tuo Alandein uusin Crysanteos huivi ja oon etenkin kaulan. ja pääalueelta niin herkkä hipiäinen ettei taida Tukuwool sopia mulla. Valitsen merinovillaa .. se on tähän asti mulla toiminu aina. En kyllä ymmärrä miksi ei saisi sanoa mielipidetta jostain langasta. :D

    VastaaPoista