Sivut

maanantai 4. huhtikuuta 2011

Tiskirätti eli kluuti

En ole vapaa-ajallani yleisesti ottaen mikään hillitön hygieniafriikki mutta on tiettyjä asioita joista olen joko suorastaan hysteerinen tai sitten muuten vaan todella omituisen tarkka. (Kenellä muulla on jotain 5 eri siivousrättiä normi viikkosiivouksessa käytössä kun samalla rätillä ei vaan yksinkertaisesti voi pestä eri paikkoja ettei tule ristikontaminaatiota. Ja kuka muu pyyhii desinfiointiaineella vessanpytyn sen huuhtelunappulan. Heh, "viikkosiivous", joo-o...)

Tuli tästä muuten mieleen kun niksipirkassa oli taannoin niksi että laittaa suihkun lattiakaivon ritilän moppausveteen lilluun siksi aikaa kun moppaa lattiat niin puhdistuu kätevästi samalla. HYI HELVETTI, LEVITTÄÄ NYT VIEMÄRIBAKTEERIT SITTEN YMPÄRI ASUNTOA! Meinas kyllä lentää laatat kun sen luin, miten ne voi julkaista jotain tollasta? :O

Tiskirätti kuuluu siihen kategoriaan että jos se alkaa haiseen, heitän sen meneen (ehkä osasyynä tähän on se kun koulussa määritettiin taulusienen kokonaisbakteerimäärä, en ole henkisesti toipunut siitä vieläkään). Tiedän, ei ole kovin kestävää kehitystä! Tosin mulla oli edellisessä kämpässä se Victoria ja Daniel -tiskirätti niin se oli niin kiva että keittelin sitä aina välillä jos alkoi haiseen. Urotyö!

Nyt sitten neuloin tiskirätin. En tiedä vielä mitä teen kun se alkaa haiseen mutta mietitään sitä sitten. Neulotut tiskirätit on kyllä "so last season", mutta teinpä silti!

Lanka: Hjertegarn - Blend bamboo ja Drops Safran.



Tuota lankaa oli aivan saatanallista neuloa. Se oli todella liukasta ja piti koko ajan omituisesti jännittää sormia jotta sitä pystyisi jotenkin neuloon. Okei, mulla oli normipuikot, olisi varmaan pitänyt käyttää jotain missä on suurempi kitkakerroin. Tein helmineuleena tuon keskiosan ja tuli tosi epätasaista käsialaa, syytän edelleen tota luirulankaa. Seuraavaksi haluan taas vastapainoksi tehdä jotain mikä kitisee ja paukkuu eikä siirry puikoilla mihinkään ja peukaloon tulee painauma.



Ja sehän on tietysti niin liukas ettei se pysy hanan päälläkään. Sitten se ainakin mua oksettaa jos se lilluu altaassa.



---

Ja tahdon painottaa alun "yleisesti ottaen mikään hillitön hygieniafriikki" ettei kukaan pääse luetteleen miten meillä oikeasti on likaista ja kylppärin lattialastassa kasvaa kohta tyyliin sammalta. Ja nyt kun kirjoitin sen tänne, mun täytyy pestä se juuriharjalla ettei seuraava joka tulee kylään, marssi ekana katsomaan sitä.

34 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. haha, tulipa kirjoteltua miehen tunnuksilla :P

    muista aina käytön jälkeen huuhdella kuumalla ja sit kylmällä veellä ni ei ala haisee. Vain noita neulottuja käytetään eikä ykskään oo alkanu vielä haiseen...

    VastaaPoista
  3. Ei sattuis olemaan tallessa sellasta messuilla käytettävää nimikyltinpidintä, missä on muovinen nauha ja siinä kiinni klipsu? Sellanen kiinni kuivauskaapin lautasritilään sinne kaapin alle ja tiskirätti klipsuun roikkumaan, nips, ni ei haise. Toimii meillä :) Kiva blogi siulla, oon lukenut vaikkajokuinkapitkään :D

    VastaaPoista
  4. mun mielestä noita neulottuja tiskirättejä voi pestä ihan pesukoneessa vaikka pyyhepyykin joukossa. jostain olin lukevinani, että tämä jopa voisi parantaa niiden imukykyä..

    VastaaPoista
  5. Haha, ihanaa että jollain muullakin on outoja siivousneurooseja! Vaikka minä en todellakaan pidä siivouksesta, niin tietyt asiat vaan _pitää_ olla niin kuin minä sanon.
    Ja hyi hitto mikä niksi!! O__O
    Nyt kun hoitsukoulutus alkoi niin lutraan koko ajan desinfiointiaineiden ja muiden pesulitkujen kanssa kun koko maailma KONTAMINOITUU.

    VastaaPoista
  6. Hopeamuffinssi: Mä oon aika varma että saan ton haiseen mutta pitänee yrittää muistaa kuumallakin huuhtoa!

    Muikku: Vou, tossa onkin ideaa!

    Anna: Mut ku mä en missään olosuhteissa haluaisi laittaa samaan aikaan pyykkikoneeseen tiskirättiä ja sitten jotain vaatetta/pyyhettä tms. Vaikka tiedän kyllä että ne tulee puhtaaksi :D

    Frida the fairy: Mäkin tosiaan saatan päästää kämpän aika karseeseen kuntoon eikä se haittaa yhtään mutta sitten kun alan sitä siivoaan niin sitten kontaminaatiot leviää! :D :D Ja toi niksi, hyi saakeli oikeesti! Siinä on jäänyt joltain hygieniapassi suorittamatta :O

    VastaaPoista
  7. mää oon pessyt ihan kaupasta ostetut tiskirätitkin, ei ne sen jälkeen enää haise. :) hamppulanka lienee kuvailujen perusteella se, mitä seuraavaksi voit kauppaan marssi ostamaan. tiskirättitelinteistä tuli mieleen, että töissä yks tyyppi oli ostanut tuommoisen: http://www.youtube.com/watch?v=MIXadvNkXps . ja sanoi, että oli ihan pakko ostaa, vaikka maksoikin monta kymppiä :D

    VastaaPoista
  8. Neulo tai virkkaa kuule kymmenen rättiä niin joka päivän päätteeksi voit heittää pyykkikoneeseen muun pyykin sekaan ja rättejä riittää vaikka et joka päivä pesisikään pyykkiä.

    Niin ja Norsis hyvä, pesethän sä alushousutkin siellä pesukoneessa..

    VastaaPoista
  9. Kyllä, samoilla linjoilla. Tiskirätit on pakko vaihtaa heti kun vähänkään näyttää (tai haisee!) siltä. Ja siivouksen eri osa-alueisiin ehottomasti eri rätit!

    Tiiäkkö, joskus mietin ite tuota wx-pöntön huuhtelunapin desinfioimista (sen jälkeen kun joku testasi koulussa sellasen bakteerimäärät), mutta toistaseksi en ole niiiin neuroottinen vaan pesen ihan vaan rätillä sen x)ta

    VastaaPoista
  10. Paikoitellen kuulostaa aika insinöörimäiseltä. :D

    VastaaPoista
  11. Mä teen sillee, että mulla on iso kasa pestäviä tiskirättejä. Käytän ne kaikki loppuun (eli otan aina uuden käyttöön, kun edellinen rätti alkaa haista tms.)ja heittelen likaisen pesupussiin, joka on varattu ainoastaan tiskiräteille. Säilytän tätä pesupussia siivouskaapissa. Sitten kun rätit loppuu, heitän ne kaikki kerrallaan pesukoneeseen ja usein vielä keittiöpyyhkeitä samalla. Siitä tulee reilu puol koneellista. 90 asteen pesulla kuolee pöpöt tehokkaasti. Tätä rundia samoilla räteillä olen jatkanut vuosikausia. Rätit ovat edelleen ihmeen hyväkuntoisia ja pysyvät kyllä natisevan puhtaina, en ole kokenut olevan bakteeriongelmaa...

    VastaaPoista
  12. Meillä ei enää muuta käytetäkkään kun itsetehtyjä bamburättejä :) Aika kauan saap käyttää ennenkun oikeesti vähän haiskahtaa. Virkkaamalla valmistuu muutes huomattavasti nopeemmin. ;)

    60 asteesee vaa lakana-/pyyhepyykin sekaa. Mut kannattaa muistaa, että huuhteluaine tukkii kuidut ja huonontaa imukykyä, joten sitä ei kannata rättien pesuun käyttää.

    VastaaPoista
  13. Eikä sanaakaan kaakeleista!:D Sun pitäis tulla pitämään mun miehelle joku bakteeriluento. Se ei oikeesti tajua, ettei keittiörätillä pestä lattioita tai varsinkaan vessaa. Mä en suvaitse edes samojen hanskojen käyttöä.

    VastaaPoista
  14. Hahaa, mä en viitti edes kysyä, mitä ajattelet kestovaipoista xD. Vaikka olenkin muka pedantti neitsyt, olen uskomattoman leväperäinen siivoukseen liittyen... johtunee ehkä yli 15 v työrupeamasta navetoissa ja sikaloissa, joissa tuli nähtyä/siivottua eritettä jos toistakin. Ja mulla on loistava vastustuskyky, kuten mun 5-vuotiaalla, joka on vetänyt kuravettä ja syö mun kanssa talvisin lunta + imeskelee jääpuikkoja. Ei yhtään antibioottikuuria/allergiaa. Varsinkin näin keväällä koirankarvoissa kylpiessämme emme jaksa niuhottaa, en edes muista minä vuonna lattiat on pesty. Pliis, älkää käräyttäkö terveysviranomaisille.

    VastaaPoista
  15. Heikku: Mua vaan ällöttää pestä niitä pesukoneessa, mieluummin keitän sitten jos on pakko.

    Mrs. Marple: Mun pimppiä vasten olleet tekstiilit on aivan totaalisen eri asia kuin joku mätänevä tiskirätti! :D

    Viiru: Mä puolustelen mun desinfiointiaineen käyttöä sillä että loppupeleissä siivoan kuitenkin sen verran harvoin ettei todellakaan ehdi tuleen mitään ongelmaa mistään ylisteriilisyydestä, ei todellakaan.

    Velma: Minkäs sille voi kun on insinööri ;)

    Aino: Kuulostaa fiksulta, ehkä mäkin voisin tehdä noin jos mulla olisi enemmän kuin yksi bamburätti :D Toistaiseksi.

    Anni: Seuraavan kyllä virkkaan, jos vielä enemmän rupean tekeen.

    AnneVee: Kaakelijuttu on enemmänkin ulkonäköseikka eli mua ällöttää se töhnä kaakeleissa siksi että se on ällön näköistä, ei siinä kasvavat pöpöt. Kun olin siivoojana joskus muinoin, siellä oli värikoodatut rätit ettei vahingossakaan tule pyyhittyä väärillä räteillä vääriä paikkoja. Josko se auttaisi miestäkin tajuaan. Tai sitten ei :D

    Pikkupaju: Ei mua ällötä millään tavoin saman talouden ihmisperäiset eritteet/bakteerit. Tiskirätti on kuitenkin ihan oma lukunsa :D Jos mulla olisi lapsia, käyttäisin niillä varmasti kestovaippoja. Ja siis mä en siivoa kauheen usein joten mitään vastustuskykyongelmaa ei sen vuoksi ehdi tuleen jos silloin harvoin kuin siivoan, teen sen osittain ylihysteerisesti. Päällisin puolin meillä kuitenkin on pölyistä ja tahroja ja roiskeita joka puolella 8)

    VastaaPoista
  16. S-koukku kuivausritilään, niin luutu ei lillu altaassa.
    Ja minä heittelen kans luutun käytön jälkeen 60ast. pesuun. Ihan muun pyykin joukkoon.
    Joku on pessyt tiskirätin myös astianpesukoneessa, yläkorissa. En ole kokeillut, enkä aio kokeillakaan.
    Suosittelen noita neulottuja/virkattuja rättejä, ne on parhaita! Mulla on kyllä käytössä vielä kaupasta ostettujakin, mutta enää en osta uusia.

    VastaaPoista
  17. Kyllä mä ajattelin enemmän sun ja isännän suolistobakteereja ;)

    VastaaPoista
  18. Rätit pyykkikoneen kautta liinavaatepyykin sekaan kuuteen kymppiin, niin johan lähtee bakteerit ja saat liinat taas uusio käyttöön!;)

    VastaaPoista
  19. Yyh, voihan ton niksin toteuttaa jos on joku viiden neliön asunto että riittää kun kastaa mopin kerran pesuveteen ja sitten laittaa sen ritilän likoamaan...

    Mulla menettelee vielä se, että rätit lähtee kuuskymppisten kanssa pesuun, mutta puhdistamaton lattiamoppi ei kyllä mene! Meillä on siis sellainen joku semimikrokuitukarvanen systeemi, joka kiinnitetään semmoseen litteään ja leveään päähän. Joo, tosi hyvin selitetty :D Mies iskee sen pyykkikoriin sellaisenaan, kaikkine pölypalleroineen yms. Hyi! Mä kynin sen aina kunnolla, en todellakaan halua että sellaset isot roska- ja pölypallerot pyörii samassa koneessa esim. pyyhkeiden kanssa.

    VastaaPoista
  20. Meillä roikkuu rätit ja patalaput verhonipsuilla kuivaustelineen alaosassa. Nuo verhonipsut on sellaisia joissa on koukku toisessa päällä ja nipsu osasta sitten laitetaan roikkumaan rätit ja patalaput. Minä olen riputellut niitä alaosaan niin ettei rätit ja patalaput vaan koske toisiinsa...
    Eikä nuo muuten kastu, kun meillä tiskataan astiat koneessa ja tarpeen tullen noita koukkuja voi siirrellä, jos kaappiin tulee märkiä astioita.

    Olen muutenkin myös bakteerikammoinen. Pesen desinfioivalla sekä hanat, kahvat että vessan huuhtelupainikkeen. Kuuraan vessan ja keittiön lattian Kloridivedellä ihan vaan senkin takia kun joskus luin lehdestä, että bakteeririkkain huone ei ole kaan kodeissa vessa vaan keittiö.. ja siellä vielä tehdään ruokaa :-X

    Meillä rättien väritkin valitaan niin, että Vihreät Vessalle, Keltaiset Keittiölle ja Punaiset Pölylle. Ja niitä ei sitten käytetä missään muualla kuin omassa paikassaan, vaikka olis kuinka keitetty ja lillutettu desinfiointiaineessa.

    Joskus muinoin luin eräältä keskustelupalstalta, että jossain oli nainen pessyt kotinsa aina niin että eka puhdisti wc -pöntön, kastoi mopin siellä ja eikun luuttuamaan lattioita. Sitten taas vähän pöntössä kostuttamista ja seuraavaan huoneeseen. Mulle tulee paha olo jo pelkästä ajatuksesta...

    VastaaPoista
  21. Eww, ällöttävä toi "niksi", hyi olkoon!

    Mä oon kans vähän tiskirättinatsi ja hermostun aina kun tuo mieheke käyttää sitä tiskirättiä lattioiden tai kylppärin tms. pyyhkimiseen.. yleensä sen jälkeen heitän vaivihkaa rätin roskiin. :D Märän tiskirätin haju on kyllä ehkä yks kamalimpia, mitä tiedän.

    VastaaPoista
  22. Eihän siinä muuta kuin heittää pesukoneeseen heti, kun tuoksahtaa. Tai samaan aikaan kun vaihtaa keittiön käsipyyhkeen tms. Täällä on menty kahdella omatekorätillä ties kuinka pitkään eikä ees haise! :)

    VastaaPoista
  23. JaanaM: Hei niin joo, S-koukku! Sellainen pitää laittaa. Mutta pelkään että toi näyttää sitten vaan ohuelta patalapulta xD Mä pesen tiskiharjaa tiskikoneessa.

    Mrs. Marple: Tiesin sen mutta oli niin suuri kiusaus kirjoittaa noin 8D Mut joo, ei mua noi ihmisperäiset pöpöt niin kammota. Ainakaan omat!

    Täti Punainen: Tiedän että pöpöt kuolee 60-asteessa mutta tää tiskirättijuttu on vaan mun heikkous, mieluummin keitän.

    Onneli: Mulla on samanlainen moppisysteemi! Ei mua lattiapöpötkään kammota yhtään mut joo, ei niitä pölypalleroita sovi laittaa koneeseen pyöriin :D

    KatiO: Joo siis mäkin pyyhin vessassa desinfiointiaineella huuhtelunappulan lisäksi hanan ja ovenkahvan, niin ja renkaan 8D Mutta muuten en ole niin bakteerikammonen, esim jääkaapissa on aina jotain "pommeja" ja roskakaapista en viitsi edes puhua. Mut ihan sikahyvä värikoodijärjestelmä!!! Vois ottaa itekin käyttöön. Tosin mulla on esim vessaan kaksi rättiä: pöntölle oma ja lavuaarille oma. Ei tulis mieleenkään dipata moppia vessassa, yyh!

    Noora: Toi niksi oli kyllä jotain niin kuvottavaa että huh huh! Tiskirätin haju on tosiaan jotain niin kuvottavaa kans että ei tee yhtään pahaa heitellä niitä rättejä roskiin.

    Tiivi: Sepä se, JOS saisi aikaiseksi pestyä sen ajoissa ;)

    VastaaPoista
  24. Nipsu, s-koukku, tai kivanvärinen pyykkipoika roikkumaan kuivaustelineeseen! Jossain kaupattiin erikseen valmistettuja rätinkuivausnipsuja, mutta kansa huomasi pyykkipojan ajavan saman asian :) JA KYLLÄ. Pöntön huuhtelunappi on melkeinpä likaisin paikka vessassa, sitä kun klähmitään useimmiten vielä pesemättömin käsin. Ök! Kyl se ansaitsee erityishuomiota.

    VastaaPoista
  25. Wanna: Joku koukkusysteemi pitää kyllä kehitellä, joku mikä on tarpeeksi helppo ettei laiskuuksillaan heitä rättiä minne sattuu.

    VastaaPoista
  26. Yäk! Entä sitten tiskirättien pesu astianpesukoneessa? Ainakaan minä en halua tiskiainejäämiä rätteihini... Meillä rätit pestään aina 60 asteen pyykissä pyyhkeiden ja lakanoiden kanssa, eikä yksikään rätti ole vielä alkanut haisemaan. Jos satutaan käyttämään pyykinkuivaajaa, laitetaan rätit sinnekin pyörimään, jotta ne pehmenisivät lisää. :)

    VastaaPoista
  27. JOOOO! Siis se hiton ritilä moppausveteen, mitä helv! Oon kans miettiny sitä siitä asti :D

    Meillä on kankainen bamburätti ja pesen sitä tiskikoneessa. Pistän sen aina siihen ruokailuvälinekoriin (meillä on isojakin osioita siinä) ja päälle jonkun painoksi, niin hyvin puhdistuu. Eikä haise, kun muistaa pestä. Inhoon sitä rättien hajua, heittelen niitä tosi usein roskiin.

    M on kehitelly semmosesta Ikean pyyhelenksun astiakaapin alimpaan ritilään, joten siinä sit saa klipsiin rätin kiinni :) Se ei hyväksy mun tapaa laittaa sitä hanan päälle ;)

    (ehkä bakteeritietoisuus johtuu koulutuksesta ;) )

    VastaaPoista
  28. Sisko: Ei ne varmaan tosiaan alakaan haista jos jaksaa pestä usein ;) En mäkään tiskikoneen laittaisi, tiskiharjan tosin pesen tiskikoneessa mutta se on eri asia kun mua ällöttää jos siihen tarttuu väriä jostain marinadista tms.

    Norppa: Ehkä joo koulutuksella on osuutta asiaan ;) Joskus sitä ällöttää kaikki niin että toivoisi kotonakin olevan autoklaavi. Mut esim mun roskakaappi niin huh huh... joten olen bakteeritietoinen mutta laiska :D

    VastaaPoista
  29. Mä olen pessyt niin kaupasta ostetut, kuin neulotutkin rätit ihan pyykkikoneessa 60 asteessa. Puhdasta tulee, eivätkä haise. Mä olen myös ottanut pyörän tavarakorista sen "kantokahvan" irti ja virittänyt sen kuivauskaapin alapuolelle. Sen päälle voi halutessaan tiskirätin ripustaa kuivamaan, eikä se sit lillu altaassa. Tiskiharjat pesen tarpeentullen astianpesukoneessa. Nuo pesut lisäävät harjojen ja rättien käyttöikää. Olen kuullut joidenkin pesevän tiskirättejään astianpesukoneessa, mut tuo yököttää mua jo ajatuksena, enkä koe tekstiilin puhdistuvan astioiden kanssa kunnolla, mieluummin siis heitän rievut ja rätit pyykkikoneeseen; niin ja olenpa joskus myös lattialuutun heittänyt pyykkikoneeseen, ku oli musta niin epämääräisen näköinen (=hajuinenkin).

    VastaaPoista
  30. Mä nyt vasta tajusin, et niin tosiaan, voishan sen huuhtelunappulankin pestä O.o tästä lähtien luultavimminkin hinkkaan sitä aina puol tuntia, ennen ku oon varma, että on puhdas ja steriili (hetken ainaki) :-D

    Meillä mutsi käy laitoshuoltajan koulutusta, ja en kestä sen jupinaa mun siivousjutuista, kun aina pitäs sitä ja tätä ja tota tehä kahen viikon välein ja se ja se vaihtaa viikon välein ja aagh! :-D onneks en asu himassa enää! :P

    VastaaPoista
  31. Sarastusta: Kyllä ne varmaan tiskikoneessakin puhdistuisivat, onhan sielläkin korkea lämpö ja myrkkypesuainetta, mua vaan epäilyttäis semisti että miten se huuhtoutuu siellä.

    Veerra: Joo, huuhtelunuppi ehkä kannattaa pestä joskus :D Vaikka eipä se tosiaan kauaa "steriilinä" pysy. Mä en ikinä siivoa niin usein kuin pitäisi. Oishan se toisaalta kivaa, kun vaan jaksaisi ja ehtisi.

    VastaaPoista
  32. Hihhih! Mitä fobioita.. Meinasin kans ehottaa, että pyykkikoneeseen vaan, mutta enpäs taidakkaan enää ;)

    Eli keitä siis ihan rauhassa.. Mutta mitäs teet kattilalle sen jälkeen? Eikai se vaan puhdistu astianpesukoneessa tarpeeksi? ;)

    VastaaPoista
  33. Mulla on kanssa vessan pesuun monta eri rättiä, joiden jokaisen reunaan on vielä tussilla kirjoitettu pitkät kuvaukset, mihin niitä saa käyttää, kuten hana ja lavuaarin reunat, lavuaarin allas omalla tiskiharjallaan, pöntön renkaalle, renkaan aluselle ja kannen alapinnalle oma ja muulle pöntölle oma. Kämppis on välillä helisemässä näitten kanssa! :)

    VastaaPoista
  34. Sara: Mä keittelin niitä sellaisessa kattilassa jota en oikeestaan ikinä käytä mihinkään ;) Mutta kyllä mä siihen luotan ettei kattilaankaan mitään jää muhimaan, koska onhan se tosiaan ollut 100 asteisena pitkään sekin siinä vaiheessa. Ja sit toki tiskikoneeseen :D

    Saila: Eikä, toi kuulostaa just ihanteelliselta! Tolleen mäkin haluisin tehdä mutta pelkään sen olevan ylihysteeristä niin mulla on sit vaan 3 rättiä vessaa varten.

    VastaaPoista