Sivut

keskiviikko 1. heinäkuuta 2015

Kehärata on avattu!!!


Tänään koitti viimein vuosia odotettu päivä jolloin kehärata viimein aukesi yhdistäen Länsi- ja Itä-Vantaan saman radan varrelle. Niin ja se pieni oheisjuttu että lentokentällekin pääsee nykyään siis junalla. Olen hehkuttanut tätä rataa tänään niin kauheasti etten oikein pysty muusta edes keskusteleen, kenenkään kanssa! Onneksi meillä töissä on muitakin jotka alkaa kulkeen kehärataa pitkin duunissa ja loputkin jaksoivat kohteliaasti kuunnella uudelleen ja uudelleen sen miten minä tulin töihin historian IHAN ENSIMMÄISELLÄ P-JUNAVUOROLLA! (Joka tietenkin myöhästyi)


Kyllä siinä oltiin jännän äärellä, minä ja junallinen muita ihmisiä kun Vantaankoskelta jatkettiinkin matkaa uudenkarheilla raiteilla kohti lentokenttää. Uusia asemia! Pitkiä tunneleita! Ekaa kertaa ikinä!



Sillä välin kun hoidin työni huonosti 8 tuntia jauhaen vain suu vaahdossa kehäradasta, oli kesälomaa viettävät mies ja jäbä lähteneet kiertään kehäradan avajaisten tapahtumia. Helsingistä ostivat molemmille hienot Kehäratapaidat ja minä sain kangaskassin (jonne olivat keränneet kehäratakarkkeja, en kestä miten ihanaa!). Kehäratailivat mua vastaan töihin ja käytiin vielä koko porukka tsekkaamassa Leinelän asema. Aviapoliksen ja Kivistön asemahulinoissa kun olivat olleet keskenään jo päivällä.





Kehärata, kehärata, kehärata, ei voi olla hehkuttamatta liikaa. Olen jauhanut asiaa tänään instagramissa, facebookissa, työpaikan intrassa, suullisesti kaikille ja vielä puhelimessakin "siis mitä, et ole vielä käynyt kehärata-ajelulla?" ja nyt vielä blogimerkintä pisteeksi iin päälle. I-junan päälle! Kehärataa kulkevan I-junan päälle!!!! Aaaaaaaaaaa!!!


Jep, kehärata on tosiaan avattu. Kaikkia on pakko kiinnostaa.

15 kommenttia:

  1. Meitä vantaalaisia, jotka emme asu ihan radan varrella, kehärata lähinnä ketuttaa (meinasin ensin laittaa v-alkuisen sanan). Uuden vantaalaisen laskuopin mukaan meiltä häviää kaikki suorat bussiyhteydet Helsinkiin, mikä esim. meidän kohdallamme tarkoittaa sitä, että matka-aika pitenee radikaalisti, kun ensin pitää tulla joko fillarilla 2.2. km asemalle tai sitten jollakin syöttöliikenteen bussilla ja sitten junalla mennä Hesaan ja jos nyt ei ihan keskustaan ole matkalla, niin sitten vielä metrolla tai ratikalla eteenpäin. Meiltä pääsee vielä toistaiseksi suoralla bussiyhteydellä kätevästi esim. Hakaniemeen tai Sörnäisiin, jatkossa sitten pitää ensin mennä asemalle, siitä junalla Hesaan ja siitä ratikalla tai metrolla eteenpäin. Ehkä kehäradasta löytyy jotakin hyvääkin vielä, mutta toistaiseksi sitä on ollut vaikea keksiä....meidän tulevalle ulkomaanmatkallekaan se ei auta paljoa, kun lentokentälle ei vielä junalla pääse.

    Ja vielä sekin, kun en kauheasti luota juniin. Olen vuoden ajan kulkenut kahtena päivänä viikossa junalla töihin ja ne ovat aina vähän extreme-päiviä olleet, kun ikinä en tiedä, onko juna myöhässä ensikevään, ensilumen, ensisateen, sähkövian tai muun syyn takia. Jatkossa tämä extreme-elämä ulottuu sitten koko viikkoon, kun en vaan enää pääse täältä bussilla Hesaan. Ja kun kaiken lisäksi teen töitä, joka alkaa tiettyyn aikaan enkä voi liu'uttaa alkamista sen mukaan, miten juna sattuu olemaan myöhässä. Plääh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän kyllä täysin. Ja itsekin luotan busseihin huomattavasti paljon enemmän. En ole vielä katsonut miten uuden vantaalaisen laskuopin mukaan mun bussireitit töihin menee mutta junallakin kuitenkin pääsen. Olen vartavasten halunnut muuttaa radan varteen hyvien kulkuyhteyksien päähän koska haluan kulkea julkisilla, ja onneksi työpaikkakin aikoinaan löytyi radan varrelta, tähän asti vaan en ole sinne junalla päässyt Vantaan sisäisellä lipulla eli kulkematta Pasilan kautta mutta nyt kehäradan myötä siihen tuli helpotus.

      Poista
    2. Kehärata on varmaan monille iso helpotus ja tuo työmatka-aikaan lyhennystä. Meille täällä päin asuville vaan tuli aika täytenä yllätyksenä, että kehäradan avaaminen tarkoittaa sitä, että katvealueilta loppuu bussiyhteydet Hesaan täysin ja kaikki perustuu syöttöliikenteeseen. Ja se ei ole hyvä asia.

      Poista
  2. Mä mietin tänään, että pitäis lähteä meidän pojan kanssa loppuviikosta Kehärata-ajelulle, ja samalla mielessä kävi, että te ootte salettiin tehneet sen jo tänään! :D Mahtava postaus <3 Ja ihan huikeeta miten monta uutta asemaa kerralla! Jännää! Näin täältä Helsinki-vinkkelistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, me oltiin heti liikenteessä :D :D :D Oli kyllä jännää, suosittelen ehdottomasti ajelua pojan kanssa! :)

      Poista
  3. hauska postaus :) paitsi huomio kiinnittyi tonne alkuun että "ensimmäinen p-juna", eikö joskus oo ollut jo p-juna (70-luvulla ???) ? voin olla väärässäkin koska en oo junalla koskaan oikeen matkaillut, ei oo ollu reittieni varrella. kehäradan junilla ajattelin kuitenkin mennä asuntomessuille kun aukeavat, toisaalta 9€ parkkilippu olisi halvempi kuin matkaliput espoo-vantaa-espoo eikä tartteisi vaihtaa kulkuneuvosta toiseen... dilemma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noooh, ainakin se oli ensimmäinen KEHÄRATAA kulkeva P-juna :D En tiedä 70-luvun lähijunista mitään.

      No tottakai meet junalla! :)

      Poista
  4. Minä olin siellä myös tänään ystäväni kanssa, kaksi aikuista naista ilman lapsia ja kyllä oli hauskaa!
    Jalkauduimme Kivistössä ja Tikkurilassa sekä tietty Hesassa.
    Pakko oli ajaa vielä takaisinkin samaa reittiä, vaikka lähtöpiste Vantaankoski olikin.
    Ja se tunnelli on huisan hieno ja jännä!
    Aika mageeta muuten että paikallisjuna ajoi 120km/h.
    Pakko mennä uudeelleen pe 10.7. kun Lentokenttä aukeaa, eikö?!
    ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun pitää lähteä vielä tsekkaan Kivistö ja Aviapolis ihan maan päältä, edelleen olen mennyt vain tunnelista. Ja on kyllä huisin jännää mennä tosiaan niin lujaa paikallisjunalla!!!!

      Ja joo, 10.7. lentokentälle ellei tule ylitsepääsemätöntä estettä!

      Poista
  5. Mä en kestä, kun se rata on oikeasti sydämen muotoinen!

    VastaaPoista
  6. Mua ainakin kiinnosti sen verran, että oli ihan pakko käydä ekana päivänä vähän ajelemassa. :D Tikkurilan ja lentokentän suuntaan tosiaan pääsee nyt kätevämmin, mutta vähän epäilen että oma työmatka hankaloituu nyt (ei ole radan varressa).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se tuossa on kyllä ikävä puoli että bussilinjat meni uusiksi ja tuskin kovinkaan monelle paremmaksi. Mutta mulla kävi kerrankin hyvä munkki kun joku uudistus on mulle pääosin hyvä :D Vaikka huonoja puolia tuossakin mun työmatkaan on, esim se että ajallisesti tuolla ei käytännössä voita mitään vanhaan kunnon bussiin verrattuna, junat nyt vaan on aina myöhässä ja vähän epävarmoja.

      Poista
  7. Ahhahaa, mikä postaus! Kaikkia on pakko kiinnostaa :D :D :D

    VastaaPoista
  8. Kiinnostaa tietenkin. Aion täältä sisämaasta ihan oikeasti päästä lentokentälle kehärataa hyväksi käyttäen.
    Miltein yhtä uskomatonta kuin oppia matkustamaan itse tulostetuilla A4:lla. Jänskättää.

    VastaaPoista