Sivut

tiistai 12. elokuuta 2014

Fabuland

Mun on aivan mahdotonta peitellä innostumistani jos vaan pääsen fiilistelemään Fabulandiaa! Tykkäsin niistä lapsena aivan valtavasti. Muistan erityisesti kaksi lapsuusajan syntymäpäivälahjaa ja sen fiiliksen ne saadessaan, todella hyvin. Toinen oli tosi iso kengurupallo ja toinen (vähän vanhempana ehkä) lapsen näkökulmasta valtava Fabuland huvipuisto! Muistan miten se ohjekirjakin oli kirjoitettu ja kuvitettu kuvakirjan tarinaksi. Meillä oli jo ennestään Fabulandeja mutta niitä pienempiä settejä, se huvipuisto oli aivan megahieno, parasta ikinä koskaan.

Kun jäbän ollessa vauva lajittelin mummulan leluja, yritin kerätä kaikki Fabut eri paikkaan muista legoista mutta koska meillä oli aika runsaasti legoja, en ehtinyt ihan vimpan päälle tarkkaan lajitteleen joten muutama huvipuiston kannalta kriittinen osa on vielä hakematta. Viime viikonloppuna kotikotona käydessäni päätin että nyt on aika ottaa Fabulandit mukaan ja hei, jäbähän innostui niistä aivan mielettömästi! Lähinnä siis noista hahmoista sekä autosta ja moposta ja pienistä kattiloista ym. En muista minkä ikäisille nämä oli alunperin suunnattu mutta jonnekin sinne Duplojen ja pikkulegojen välimaastoon (nämä osathan ovat pikkulegojen kanssa yhteensopivia).



Olen niin älyttömän onnellinen että meidän lelut on säästetty sillä nämäkin ovat mulle niin sanoin kuvaamattoman rakkaita. Ja onhan nämä aivan superkivoja eikä näitä enää saa mistään.



Vuosi sitten löysin kirpparilta kaksi Fabuland-kirjaa ja sen jälkeen olen aina tonkinut kirppareiden kirjaläjät astetta huolellisemmin. En koskaan voinut uneksiakaan että tällaisia aarteita voi oikeasti löytää (ja siis eurolla!!!). Noita on ilmestynyt neljä kappaletta ja ne oli lapsena meillä aina kirjastosta lainassa. Ihan parhaat! Ja viimeistä aukeamaa oli aina ihana fiilistellä että mitkä eläimistä on itsellä ja mitkä puuttuu.




Ai kauheeta millaiseksi hehkuttamiseksi tämä meni. Varmaan voisi jo ajatella että missä aineissa toi muija oikein on. Mutta ihan vaan nostalgiafiiliksissä. Onko muita Fabuland-faneja?

44 kommenttia:

  1. En tiennyt noiden nimeä, enkä noista kirjoista. Mutta meillä oli sellainen siipirataslaiva, ja nuo mopo ja auto näyttää tutuilta myös. Rupesin faniksi! Lego-fani oon aina ollutkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli heti pakko googlettaa se siipirataslaiva, ihan sikahieno!!!

      Poista
  2. Ihania! Minulla ei lapsena ollut fabulandeja, mummolassa oli ehkä joku "ukkeli", mutta hyvin elävästi muistan kuinka sain joululahjaksi ensimmäisen legorasiani :) Legot ovatkin meillä koko perheen fanituksen kohde ja tavaratalojen lego-osastolla hiihdetään joka kerta pitkään :D

    VastaaPoista
  3. Oi ja voi, mitä aarteita! Meilläkin on pari noita eläimiä, mopo ja tilpehööriä tallessa, enempikin olis kiva saada. Nimeä en myöskään näille tiennyt, kiitos siitä tiedosta! Miksi kaikki kivat jutut lopetetaan, näähän on just täydellisiä duplojen jälkeen käytettäväksi, siinä kohtaa kun vielä lego-ukkeleiden peruukit ja lohikäärmeen liekit ovat aina hävöksissä (tai suussa). Kansalaisadressin paikka, Fabulandit takaisin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä, ihan tyhmää että nämä on lopetettu! Onneksi kuitenkin Duploissa on tosi monipuolisia settejä että niilläkin varmasti pärjää tosi pitkälle mutta surku silti ettei Fabuja ole enää!

      Poista
  4. On! Meillä oli noita jonkinkin verran sekä ainakin kaksi kirjaa. Pitääpä alkaa tarkkailemaan, jos jostain löytyisi käytettyinä vielä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, näiden toivossa täytyy aina pitää silmät auki kirppiksillä :D Kerran oon löytänyt yhden lampaan!

      Poista
  5. En mäkään tiennyt että noi on tuon nimisiä, meillä oli noita vaikka kuinka, musta ne oli paljon paljon parempia kuin perus legot. Mahtaakohan äiti olla säästänyt niitä?? Se kyllä säästää kaiken...

    VastaaPoista
  6. Mä niin ymmärrän sun innostuksen! Hienoa, että kaikki on säästyneet : )

    Mulla oli (tai on vieläkin) se lehmä, jolla on vihreä kastelukannu. Mun lapset tosin koki sen pieninä ollessaan pelottavaksi. En ymmärrä ; )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, joskus lapset pitää jotain ihan hassuja juttuja pelottavina :D

      Poista
  7. Mulla oli näitä lapsena ja tykkäsin! Näiden nimeä en tiennytkään. Mun lapset ei ole ollenkaan innostunu näistä vaikka muuten ovat leikkineet tosi paljon legoilla. Tai no, onhan mulla vielä tuo 1v. Josko vaikka se näistä innostuisi vähän isompana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä puhuin jo lapsena Fabulandeista. Voihan se olla että nykylegot on niin cooleja ettei siinä paljon hassut lampaat ja possut inspiroi :D :D

      Poista
  8. Voi ei! Noin paljon erilaisia!! En oo tiennyt niitä olevan noin paljoa tai että niillä on nimi tai että on kirjoja.
    Meillä oli (ja vanhempien luona edelleen siskonpoikien leikeissä) pari hahmoa. Ehdoton suosikkini on supersöpö vihreäpaitainen lammas! Lisäksi on punapaitainen possu. Suosikkeihin kuuluu myös jommallekummalle hahmolle kuuluva(?) keltainen, punarenkainen kärry, sellainen lastenrattaiden mallinen. Lammas ja kärry onkin seikkailleet mun Instagram-kuvissa :D
    Aivan mahtava kokoelma sulla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, nää on ihan kunnon sarja! Mulla on tollanen kokoelma ehkä siks kun tosiaan fanitin niitä ihan sikana ja eihän noi kaikki mun ole vaan mun siskon myös! (pikkusisarukset taisi olla vielä liian pieniä noille silloin kun ne oli markkinoilla).

      Ps. ei tullut sitä ekaa kommenttia ;)

      Poista
    2. Piti ihan vielä googlettaa.
      "Lisa Lamb goes walking" -setti se on varmaan ollut ja voi vitsi, siihen kuuluis ihana punainen sateenvarjokin, jonka kyllä muistan nyt! Ei taida sitä olla enää tallessa. Ja toinen oli "Tubby and tuba" -setti, johon on kyllä possun lisäksi tallessa myös tuuba, jonka en tiennyt olevankaan tätä sarjaa. Muutamat huonekalut ja ovi/ikkuna -palaset saattaa myös olla näitä. Jatkan tutkimuksia! Mielenkiintoista! Kiitos tästä postauksesta!
      Olin muuten aikeissa käyttää tuota lammasta uuden blogini otsikkokuvassa, mutta päädyinkin toiseen ratkaisuun -itse asiassa kuvasin juuri tänään sitä varten.

      Poista
    3. Mulla on keltainen sateenvarjo joka tullut setissä jossa soutuvene, toi hattupäinen leijona (Fabulandin pormestari???) ja hippo. Siitä on se keppiosa tällä hetkellä hukassa mutta varjo-osa tallella.

      Nää on ihania, itekin nyt into piukeena googletan ja fiilistelen :D

      Poista
  9. Voi ei, mikä ihana nostalgiapläjäys... :-) Muistan ikuisesti kun sain jonain synttärilahjana Liisa Lampaan ja sen pikku kodin...
    Onneksi Fabut on tallessa ja voin sitten perinnönjaossa vaatia niitä itselleni..
    P.S Kehtaisiko lähtee porukoille leikkimään...? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai kehtaa, näillä ei voi olla leikkimättä, niin ihania! :)

      Poista
  10. Näät on niiin huippuja!ja ihan suosikkeja lapsena ja ne ohjekirjat <3 (pakko mennä kaivamaan omat äidin ja isän kellarista NYT : D )

    VastaaPoista
  11. Fabulandit kuuluu mun ikilemppareihin! Mulla oli noista vaikka mitä, kauppa taisi olla oma suosikki :) Omat ei ole tallessa, meillä kiersi suvussa lelut aika vinhasti, missä lie nykyään :( Voi kun nää tulis uudistuotantoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me oltiin onnellisesti suvun nuorimmat lapset niin lelut eikä vaatteet eivät enää kiertäneet minnekään, saan ite pitää Fabulandini :D :D :D

      Poista
  12. Hei yhtäkkiä tajusin, että meillä on jossain kotona tuo lammas ja mopohiiri! Ehkä joku karuselli, kun oikein pinnistelen muistiani? Oon saanut varmaan lahjaksi joskus, mutta en kyllä muista koskaan leikkineeni noilla? Mopo toimi ehkä jossain vaiheessa niitten "normi"legoukkojen mopona... :D Mennyt tämä villitys kokonaan ohi, vaikka legot olivatkin kovassa huudossa.

    /Suvi

    VastaaPoista
  13. Mä oon ollut aikanaan tosi iso Fabuland-fani! (Oon ehkä vieläkin.) Mulla on omassa kodissa vaan sellainen laiva, mutta äidin luona on lisää. Se toisten legojen seasta lajittelu ja omistusoikeudesta tappelu on olleet tekemättä monta vuotta, mutta pitää kyllä suorittaa se joskus lähiaikoina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen toistaiseksi ainut meidän sisaruksista jolla on jälkeläinen joten otin vapauden ottaa kaikki Fabut :D Mut silleen lainaan että tietty annan muille jos tarvetta tulee kuten muutkin lelut ja tarvikkeet mitä oon kotoa rehannut lapselle.

      Mut Fabulandit on ihan huippuja!!!

      Poista
  14. Oijoi, oijoijoi! Rakastin lapsena fabuja ja rakastan vieläkin! Vanhempieni luona ne on tallessa ja pyydän välillä lapsia leikkimään kanssani, mutta saankin sitten leikkiä yksin. :) Siellä on ainakin leipomo ja leikkikenttä. Harmittavasti jotkut osat on kuitenkin löystyneet ja esim. karusellin korit tippuilevat vauhdissa. 2000-luvun alussa kävelin Jyväskylässä Opiskelijoiden vuokravälityksen ohi ja ne oli keränneet näytille näyteikkunaan varmaan melkein kaikki olemassaolevat Fabulandit. Meinasin pyörtyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on nuo ukkelit niin leikittyjä että naamat ovat kuluneet ihan olemattomiin. Ja joo, mulla kans ne maailmanpyörän istuimet löystyneet tosi pahasti.

      Siis eikä, mahtava näyteikkuna!!!

      Poista
  15. Hih, ihanaa että on muitakin! Meillä on erikseen lasten legot ja äidin legot (=fabut), joilla kyllä lapsetkin saa leikkiä. Innostuin jokunen vuosi sitten kun esikoinen oli sopivassa iässä Fabuland leikkeihin ja omat vanhat löytyi lapsuudenkotoa. Sitten piti tehdä hankintoja ( huutonetistä löytyy kyllä kaiken aikaa, mutta hinta on aikas kova) ja etsiä netistä ohjeita ja rakentaa öisin rauhassa lapsilta... Aivan ihana maailma!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä katoin Huutonettiä mutta päätin ainakin toistaiseksi pidättäytyä näissä mitä mulla jo on. Mutta on ihania! Mä tänään taas leikein näillä, lapsi ei juurikaan osallistunut mutta mitä pienistä :D

      Poista
  16. Oi, en mäkään tiennyt, että näillä on nimi ja kirjojakin. Meillä nää oli ihan normilegojen kanssa samassa laatikossa ja samoissa leikeissä. Krokotiililtä katkesi käsi jossain vaiheessa. Näillä leikittiin varmaan miljoona koululeikkiä. Se krokotiili tais olla opettaja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin oli normilegojen kanssa samassa mutta helpostihan ne Fabut sieltä aina valkkas jos halus niillä leikkiä :) Muistaakseni ei kuitenkaan leikitty normi legokaupungeissa näillä.

      Poista
    2. Yksi fani täälläkin.Meillä oli noita mökillä ja siellä sai rakentaa.Meillä oli ainakin huvipuisto, kauppa, poliisiasema, auto, kaksi kerroksinen bussi ja sit toi siipirataslaiva.Eikä ole kuin muutama vuosi, kun koottiin nuo kaikki.Ihania ovat!

      Poista
    3. Oi oi, teillähän on vaikka mitä! Oon vähän kade nyt :D

      Poista
  17. Jos sä oot aineissa, niin sitten olen minäkin! Mä olin ja olen Fabulandia-fani henkeen ja vereen. Lapsena sain synttäri-, nimppari- ja joululahjaksi aina fabuja, mulla oli hotelli, siipirataslaiva, vankila, kampaamo, autoja, lentokone ja liuta kaikkia pieniä paketteja, osa jopa kahtena, ukkoja oli yhteensä varmaan 30. Leikin ja rakentelin niillä vielä pitkälle ala-asteen loppua. Tuota huvipuistoa en koskaan saanut ja se kismitti.
    Minunkin pitäisi joskus "pelastaa" fabuni maalta, toivon mukaan äitipuoli ei ole heittänyt niitä menemään (tuskin sentään). Muutama ukkeleista on kellarissani, aikanaan ne istuskeli pöytäkoneen näytön reunalla. Pesua useampikin kaipaisi, tuli lapsena sotkettua legoja ja muovailuvahaa, ei mikään hyvä yhdistelmä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä oli enimmäkseen niitä pieniä paketteja, tuo huvipuisto oli semmonen isompi juttu. Ai että, nuo on kyllä niin kivoja! Toivotaan ettei kukaan ole malttanut heittää Fabuja menemään :)

      Poista
  18. Iihanaa! Mulla oli ainakin melkein kaikki tossa yhdessä kuvassa olevista figuureista, oiskohan ehkä ollut tuo samainen huvipuistosettikin, niin tutulta noi liukumäki ja soutuvene ainakin näyttää. Ja jos äitiin on luottaminen, on nuo jossain tallessa edelleen. Sain tästä ehkä vielä suuremman nostalgiaihkutuksen, kuin siitä kun huomasin Pikkaraisten olevan (edelleen? taas?) tuotannossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi oi! Nää on kyllä niin ihania!

      Multa on mennyt Pikkaraishommat ihan ohi, oltiin aika keskittyneitä Legoihin ja Barbeihin :D

      Poista
  19. Minäminäminä olen fani! Onneks on serkkujen luona ollut mun vanhat hyvässä turvassa. Tai ainakin suurin osa on säilynyt. Pari ohjevihkosta jossa on tarina on myös muovitettuina säilynyt hyvin. Kaverin kanssa just puhuttiin myös, hänen vanhat on myös säilössä ja toinen kaveri taas hamstrannut kirppiksiltä ja netistä omille lapsilleen ison Fabuland-kokoelman. Tulispa nää uustuotantoon...

    VastaaPoista
  20. Pakko kehuskella: Ostin tänään pihakirppistapahtumasta vanhoja legoja kympillä. Kassissa oli vaikka mitä, ajoratalevyjäkin kahdeksan. Mutta eniten innostuin Fabuland-legoista. Mukana olivat setit 341 (Catherine-kissa ja Mortimer-hiiri taloineen), 3782 (papukaija mopoineen) ja 325 (possu kottikärryineen). Ja vielä priimakuntoisia! Ei tainnut myyjä tietää, mitä aarteita myi. Tytär innostui talosta kovasti, poika ei niinkään. Minä olen niin täpinöissäni, ettei uni taida tulla silmään koko yönä.

    VastaaPoista